Allmänna utrymmen

Dörrar och fönster i källare, på vind och i andra allmänna utrymmen skall hållas stängda. Hyresgästen skall städa efter sig efter användande av tvättstugan. Föremål får av brandsäkerhetsskäl ej placeras i trapphus eller i andra allmänna utrymmen. Detta gäller exempelvis barnvagnar och dörrmattor.

Avlopp

Hyresgäst skall själv regelbundet rensa golvbrunn och avlopp i badrum och kök. Matfett från tex stekning skall torkas med papper och slängas som matavfall.

Besiktning

Besiktning sker vid in- och utflyttning. Hyresgäst är ansvarig för onormalt slitage såsom borrhål i väggar.

Brandvarnare

Testa gärna din brandvarnare regelbundet. Kontakta felanmälan om batterier behöver bytas.

Förråd

Tänk på att du inte får förvara brandfarligt material såsom bensin, diesel, fyrverkerier etc. i ditt förråd.

Hissar

Tänk på att stänga hissdörrar ordentligt före och efter färd. Öppna ej dörren förrän hissen har stannat helt. Vid driftstörning, ring Hissteknik 031-337 36 39.

Hyra

Hyresavisering sker varje kvartal. Har du tappat bort din hyresavi kan du logga in på Mina sidor. Kontakta oss så hjälper vi dig. Hyran ska vara inbetald senast den sista vardagen i varje månad. Du kan betala hyran via autogiro om du vill göra det enkelt, kontakta oss så hjälper vi dig. Obetalda hyror skickas till inkassoföretag för påminnelse. Om du vid upprepade tillfällen missköter dina hyresinbetalningar kan du förlora din rätt till lägenheten.

Installera egna vitvaror och utrustning

Vid installation av tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin eller annan utrustning ska hyresvärden alltid kontaktas före en installation. Installationen ska ske fackmannamässigt. Hyresgästen är ansvarig för eventuella skador och bör kontrollera vad som gäller i hemförsäkringen.

Integritetspolicy

Se vår integritetspolicy här.

Källsortering

Hyresgästen ska källsortera sina sopor i enlighet med de möjligheter som finns i fastigheten. Det är viktigt att sortera matavfall separat.

Nycklar

Alla hyresgäster kvitterar ut nycklar när de flyttar in. Om du behöver fler nycklar beställs de genom Hagwalls – du gör din beställning via formuläret i Serviceanmälan. Samtliga nycklar och elektroniska nycklar (blipp) ska lämnas tillbaka när du flyttar. Borttappade eller ej återlämnade nycklar faktureras.

Parkeringsplats

Vill ni hyra parkering av oss är ni välkomna göra en intresseanmälan i vår bostadskö.

Persienner

Persienner tillhör hyresgästerna. Fel på persienner åtgärdas av hyresgästerna själva.

Rökning

Rökning är ej tillåten i lägenheten. Vid rökning utomhus måste fimpar medtas och ej lämnas i glasburk eller dylikt.

Sätta upp tavlor mm

Vid uppsättning av tavlor mm på väggarna bör endast tavelkrokar (x-krokar) användas. Vid skador på väggar eller tapeter utöver normalt slitage är hyresgästen skyldig att betala för återställande vid avflyttning.

Tapetsera eller måla själv

Om ni vill måla eller tapetsera i lägenheten måste ni meddela detta i förväg och få tillstånd, annars riskeras återställningsskyldighet. Arbetet måste vara fackmannamässigt utfört samt i färger som är neutrala och ljusa. Vid egen tapetsering ska tapeten hålla en hög kvalitet och färgen ska vara neutral. Målning på tapet godkänns ej.

TV och bredband

Vi är anslutna till Com Hem och deras grundutbud av kanaler ingår i hyran. ComHem erbjuder därutöver ett antal tjänster som bredband, telefoni och ytterligare TV-kanaler. Vill du ha mer tjänster eller information kan du gå in på deras hemsida www.comhem.se. Det är också dem du kontaktar om tjänsterna inte skulle fungera som tänkt.

Ventilation

Tänk på att alltid ha fönsterventiler och väggventiler öppna för god luftkvalitet och god boendemiljö. Låt gärna badrumsdörrar stå öppna när ni inte är hemma.